תלמידי שכבה ד' התנסו במסגרת שעורי מולדת בחקר העיר מהיסוד
במסגרת שיעורי מולדת תחת הנושא "האזור שלי ביישוב שלי", התלמידים בשכבה ד', שרובם חדשים בעיר, חקרו את עפולה מהיסוד ולאחר מכן בחרו אזור משמעותי עבורם. לאחר תהליך ארוך של חקירה הכינו התלמידים עבודות חקר ויצרו דגמים המציגים אזורים שונים בעיר דוגמת: אזורים ישנים, חדשים, משמעותיים או חווייתיים עבורם והציגו זאת בפני השכבה. בסוף התהליך יצרו התלמידים תערוכה יוצאת דופן בבית הספר המציגה את כל דגמי התלמידים. את הפרויקט הובילה שמרית ברמי מחנכת כיתה ד' ומורה למולדת בשכבה יחד עם מנהלת בית הספר פרח בר כהן. שמרית רצתה לקדם ולחנך לתרבות חשיבה וחקר בבית הספר תחת פרויקט הנקרא- הערכה חלופית במסגרת שיעורי מולדת.
האזור שלי בישוב שלי. לומדים את העיר מחדש צילום: דוברות העירייה
לדבריה, ידע טוב ומשמעותי נוצר כאשר התלמיד הוא שותף פעיל בתהליך הלמידה תוך שהוא חושב וחוקר עד היסוד. ידע כזה נשאר בזיכרון לטווח הארוך ויוצר חוויה משמעותית אצל התלמיד, מקדם את היכולת לשאול שאלות, לחפש מידע חדש וישן, לשלב מקורות מידע שונים, כל זה ועוד דורש מהתלמידים יכולות חשיבה מורכבות תוך חוויה ובעיקר למידה משמעותית. הערכה חלופית בודקת הבנה וחשיבה ופחות שינון וזכירה, על ידי הערכה החלופית ניתן לבחון המון צדדים: עבודת צוות, יצירתיות, עמידה בלוח זמנים ועוד. שילוב הערכה חלופית במסגרת הלמידה מדגישה את ההקשר שהלמידה מתרחשת בו ומציגה לתלמידים כל מיני מצבים הרלוונטיים לחיים ובמהלכה התלמידים חווים משהו אחר ,חדש, מעניין, מאתגר, מגוון ומסקרן. זה נותן להם לצאת מהקופסא לבטא את עצמם בדרכים אחרות, להתנסות ולחוות עולם אחר וחדשני.